Święta, święta i po świętach. A po świętach czas na nowy tekst o napotkanych samochodach. Dzisiaj będzie Mazda MX-5 NA, zwana Miatą. Ten konkretny egzemplarz ma pod maską najmocniejszy silnik 1.8 o mocy 130KM i 152Nm. Pozwala on na rozpędzenie Miaty do 100km/h w 8,2s. Prędkość maksymalna tego samochodu pozwala na wzbicie się ku gwiazdom. Dlaczego? Maksymalne 197km/h osiągnięte przez 990kg + kierowca (i ewentualnie pasażer) napawa mnie strachem na samą myśl. To by było na tyle o najmocniejszej jednostce, bo w innych egzemplarzach można spotkać jeszcze dwa warianty silnika 1.6. Pierwszy miał 90KM i 129Nm (0-100km/h w 10,6s), a drugi – 115KM i 135Nm (0-100km/h w 8,7s). Oba warianty 1.6 są bardzo popularne, natomiast 1.8 staje się powoli poszukiwanym białym krukiem. Silnik 1.8 był montowany w latach 1994-1998, natomiast 1.6 musimy podzielić w osobnym zdaniu. Wersję 115KM montowano od 1990 do 1994, a 90KM: 1995-1998.
Cóż można powiedzieć o stylistyce? Obły roadster pełen ducha japońskiej motoryzacji. Dwa miejsca, czarne plastiki, materiałowy dach, niska pozycja za kierownicą, napęd na tylną oś i niska masa własna. Marzenie każdego fana motoryzacji, który od samochodu wymaga trochę więcej niż dowiezienie z punktu A do punktu B.
Awarie w Miacie… No jedno jest pewne. Rdza. Rdza lubi panoszyć się w zasadzie wszędzie. Nie ma zasady. Egzemplarze dostępne na rynku wtórnym są albo do generalnego remontu blacharskiego, albo po nim. Innych typowych usterek nie stwierdzono, ale nie znaczy to, że Miata się nie psuje. Wszystko zależy od konkretnego egzemplarza.
Czy Mazda MX-5 NA ma konkurentów? Oczywiście! Konkurencja podtrzymuje rynek, a Miata jest sprzedawana od 1989 roku i możemy obecnie zakupić generację ND, czyli czwórkę, którą testowałem i opisałem.
Konkurencja:
- Alfa Romeo GTV Spider
- Audi 80 Cabrio
- BMW Z3 E36/7
- Fiat Barchetta