Ten tekst będzie hołdem w kierunku najbardziej pancernej motoryzacji świata, ponieważ 19 kwietnia była pięćdziesiąta rocznica wprowadzenia tego modelu do produkcji. Jeśli ktoś uważał, że starsze modele, które tu prezentowałem były prostackie i zacofane, to teraz czas na zwieńczenie starych, klasycznych pojazdów. Może tutaj z określeniem tego samochodu mianem klasycznego trochę się pospieszyłem, ponieważ w Rosji i na Ukrainie jeżdżą takie nadal jako tanie środki transportu, których nie szkoda. O czym mowa? O Ładzie 2101 zwanej Żiguli (Жигули). Jest to średniej wielkości sedan z napędem na tylną oś produkowany w latach 1970-1988 w ZSRR. Modernizacji tego pojazdu było mnóstwo i tak od pierwotnej wersji 2101 powstały pochodne od 21011 do 21019. 2102 to było kombi, a 2103 to tak zwana wersja „luksusowa”. 2101-94 było wersją zmodyfikowaną dla radzieckiej milicji wyposażoną w silnik 1.5 o mocy 71KM z Łady 2103. Jest to pierwszy model, który był produkowany w fabryce AwtoWAZ w Togliatti na mocy umowy licencyjnej z Fiatem. Przed wprowadzeniem modelu 19.04.1970r. do produkcji przeprowadzono około 800 zmian, aby dostosować układ napędowy i zawieszenie do radzieckich warunków drogowych. Początkowo można było pod maską znaleźć silnik benzynowy 1.2 o mocy 58KM. Oczywiście była to jednostka wolnossąca, OHV i z gaźnikiem, ale w tak chamskim i prymitywnym samochodzie nie powinno to nikogo dziwić. W ramach modernizacji w 1974r. wprowadzono nową jednostkę napędową o pojemności 1.3 i mocy 64KM. 2101 przez 18 lat wyprodukowano niespełna 5 milionów egzemplarzy i zapewne niewiele mniej jeździ do dnia dzisiejszego.
To powinien być akapit poświęcony usterkom, ale to Łada, więc nie ma to sensu. Dlaczego? Ten samochód się nie psuje, on ma kaprysy. Rodzaj i powaga usterki może zależeć od temperatury, wilgotności powietrza, sytuacji politycznej, nastroju właściciela… Co się z reguły psuje w 2101? Wszystko. Co z reguły działa? Wszystko. To jest samochód awaryjny, ale niezawodny. Co to znaczy? Często się psuje, ale nawet z usterką dowiezie do celu, a części są jeszcze tańsze niż do Matiza i tak popularne, że pewnie w Rosji można je znaleźć w sklepie między bułkami a wędliną.
Konkurencja? Oczywiście tylko samochody z Demoludów! Co to za pojazdy?
- Przestarzały w momencie prezentacji i ogólnie bardzo marny samochód jakim jest: Fiat 125p
- oraz jednak niewiele lepszej jakości: Moskwicz 408