Dzisiaj parę słów o egzotycznym roadsterze, który pochodzi z kraju słynącego z pizzy i makaronów. Oto Fiat Barchetta! Dokładniej jest to pierwsza generacja, którą produkowano w latach 1995-2002. Czym jest Barchetta? Na pewno następcą Fiata X1/9. Ponadto jest to włoski roadster o dosyć kontrowersyjnej stylistyce, ale na pewno nie nudnej. Postanowiłem sprawdzić, czy ten Fiacik spełnia wszystkie wymogi na miano roadstera. Jest to włoski samochód, więc nie może być normalnie. Dwa miejsca? Są. Otwierany dach? Jest. Napęd na tylną oś? Nie. Fiat Barchetta I ma napęd na przód. Jest to spore zaskoczenie, tak jak jego masa, która okazała się być o 100-150kg większą niż przewidywałem: 1060kg. Barchetta była napędzana tylko jednym silnikiem, łączonym tylko z pięciobiegową przekładnią ręczną. Jednostką tą jest benzynowe 1.8 o mocy 131KM i momencie obrotowym 164Nm. Jest to R4 ułożone poprzecznie z dwoma wałkami rozrządu i wtryskiem wielopunktowym. Tak dosyć klasycznie jak na lata ’90. Jestem pewien, że ten silnik był montowany jeszcze w innym Fiacie, ale nie mogę znaleźć informacji w jakim. Jako ciekawostka zaznaczę, że Barchetta I ma hamulce tarczowe (ale niewentylowane) na obu osiach. W tamtych czasach nikogo nie dziwiły bębny z tyłu, a tu już tarcze. Rozstaw śrub jest (według mnie) dosyć specyficzny, ponieważ 4×98. Mały, lekki, o przyzwoitej mocy, a osiągi mierne jak na tą klasę: 8,9s do 100km/h. Myślę, że 0,5s mniej byłoby bardziej akceptowalnym wynikiem. Prędkość maksymalna wynosi równe 200km/h, ale śmiałków, którzy rozpędziliby się nim do takiej prędkości jest chyba mało. Spalanie… mały samochód z wolnossącym 1.8 potrzebujący niespełna 10l/100km w mieście? No trochę dużo. Na trasie da się zejść prawie do 6l/100km, co już jest lepszym wynikiem.
Usterki… Nie jest to łatwe w przypadku samochodów, które rzadko występują na drogach. Znalazłem informację o znacznie podwyższonym spalaniu (około 20l/100km). Winna wtedy okazuje się elektryka. Na popularnym portalu ogłoszeniowym samochodów używanych znalazłem zaledwie sześć egzemplarzy na sprzedaż. Najtańszy był wyceniony na 5.400zł do negocjacji i był w kiepskim stanie. Najdroższy został wystawiony za 18.900zł w bardzo dobrym stanie i z hardtopem. Najwyżej wycenionym softtopem była piękna, czarna Barchetta za 15.900zł. Jest jeszcze jedna czarna, ze Szczecina za 9.900zł z małą ilością zdjęć i lakonicznym opisem, ale właściciel deklaruje, że wymienił sporo części i może pokazać faktury.
Konkurencja:
- Honda CRX DelSol
- Alfa Romeo GTV Spyder
- Mazda MX-5 NA